Spotkanie "Sojusze na rzecz czystego powietrza" - Podsumowanie

31 października w Centrum Aktywności Społecznej odbyło się spotkanie „Sojusze na rzecz czystego powietrza”, w ramach programu Weź oddech w Białymstoku. Intensywnie pracowało 10 przedstawicieli organizacji pozarządowych, instytucji miejskiej oraz szkół podstawowych i ponadpodstawowych. W czasie całego spotkania uczestnicy dyskutowali na temat możliwości podjęcia współpracy szkół z Instytucjami spoza szkoły w obszarze ochrony czystości powietrza, w ramach projektu młodzieżowego. Uczestnicy słuchali, pytali i wymieniali się pomysłami na wspólne działania.

Zapraszamy do zapoznania się z wnioskami, zbiorem informacji po spotkaniu oraz materiałami przygotowanymi przez CEO, które pozwolą nawiązać współpracę w ramach projektu młodzieżowego w każdej szkole.

Jednym z pierwszych zadań podczas szkolenia było wspólne określenie celów szkolenia. U nas wyglądały one tak:

  1. Ustalenie możliwości współpracy szkół i Instytucji administracyjnych i pozarządowych.

      2. Pomysły na wspólne działania i współpracę

Podczas spotkania uczestnicy postanowili przeanalizować możliwość współpracy na przykładzie projektu rzeczniczego, którego celem jest stworzenie i rozpowszechnienie petycji do Prezydenta miasta dot. Zamontowania czujników instalację sieci mierników zanieczyszczenia powietrza (pomiar PM10, PM2,5 i in.) z tablicami świetlnymi prezentującymi wyniki pomiarów w czasie rzeczywistym, przy wszystkich przedszkolach i szkołach samorządowych miasta Białegostoku. W szkołach wraz z uczniami miała powstać:

 

Współpraca pomiędzy szkołą/szkołami a Instytucjami spoza szkoły wymaga podjęcia inicjatywy ze strony szkoły (nauczyciela/nauczycielki lub młodzieży), jednak niesie ze sobą wiele korzyści dla obu stron oraz dla sprawy, na której nam zależy. Aby współpraca była udana należy pamiętać o:

  1. Formie pierwszego kontaktu z potencjalnym partnerem, najlepiej zacząć od napisania e-maila opisującego sprawę w związku z którą zwracamy się o wsparcie jak i instytucję. Najlepiej najpierw sprawdzić możliwości podjęcia współpracy i dopiero później umówić się na spotkanie bezpośrednie, w siedzibie instytucji.
  2. Rzetelnym wypełnianiu postanowień partnerstwa i braniu odpowiedzialności za zaplanowane działania – pamiętajmy, że sojusznik jest wsparciem zaplanowanych przez nas działań a nie głównym realizatorem. Proponujmy swoje pomysły i opisujmy to co sami chcemy i jesteśmy w stanie zrobić.
  3. Informowaniu o sukcesach i problemach w realizacji zadań – warto być w kontakcie z partnerem/sojusznikiem, większa szansa na wspólne rozwiązanie kłopotliwe sytuacji.

W ramach projektu Weź oddech w Białymstoku kilka szkół podjęło współpracę z parterami zewnętrznymi. O dobrych praktykach z opisanego projektu rzeczniczego, jak i działaniach pozostałych szkół możesz przeczytać w naszym artykule o dobrych praktykach we współpracy w projektach młodzieżowych (więcej informacji na temat projektów młodzieżowych znajdą Państwo TUTAJ, natomiast na temat współpracy TUTAJ).

Naszych projektowych Sojuszników znajdziesz na mapie Weź Oddech.

Zadanie dofinansowane ze środków z budżetu Miasta Białegostoku.